‘Nee’ zeggen: zo doe je dat!
‘Nee’ staat vaak niet in ons woordenboek. Het is soms lastig om ‘nee’ te zeggen, omdat de standaardreactie op een verzoek juist ‘ja’ is. We zijn nu eenmaal sociale wezens en klaarstaan voor anderen geeft ons een prettig gevoel. Elke keer als we ‘ja’

‘Nee’ staat vaak niet in ons woordenboek. Het is soms lastig om ‘nee’ te zeggen, omdat de standaardreactie op een verzoek juist ‘ja’ is. We zijn nu eenmaal sociale wezens en klaarstaan voor anderen geeft ons een prettig gevoel.

Elke keer als we ‘ja’ zeggen, ontvangen we een shotje dopamine. En als we al in een hoog drukdrukdrukdruk-tempo zitten, nemen we nauwelijks de tijd om ons af te vragen of we iets nou eigenlijk wel écht willen doen. Maar: je tijd en energie zijn niet onuitputtelijk.

Toch maar ‘nee’ leren zeggen, dus?

Oei, dat vinden we lastig. Ik ook, hoor. Met een ‘nee’ riskeren we namelijk dat we onaardig overkomen, de ander boos wordt of misschien wel erger: teleurgesteld. Ik noem dat ook wel een ego-aanvalletje. Want ons ego trekt een ‘nee’ slecht. Maar wat interessant is, is dat sociale angst meestal aan beide kanten speelt; zowel bij de vrager als de antwoorder.

Stel, je krijgt een appje van je vriendin Roos: of je zin hebt in een weekend naar Antwerpen met haar. De stress kan gelijk toeslaan. ‘Shit, ik weet niet of ik daar zin in heb. Ik ben al vaker in Antwerpen geweest en een hotel is daar behoorlijk duur. Ik vind het gênant om te zeggen dat ik het nu niet kan betalen. En wil ik überhaupt wel een heel weekend? Met haar? Maar ik wil haar ook niet voor het hoofd stoten, want ze is zo gevoelig voor afwijzing.’

Ondertussen staart Roos naar het scherm van haar telefoon: ‘Nog steeds geen antwoord! Normaal is ze veel sneller. Hé blauwe vinkjes, dus ze heeft het wel gezien. Oh wacht, ze gaat typen. Oh… ze stopt, nog steeds niks. Zou ze het stom vinden? Het was toch niet zo’n raar voorstel? Ze vond stedentrips toch hartstikke leuk?’ Hoe langer jouw antwoord op zich laat wachten, hoe meer Roos begint te twijfelen. Kortom: beide partijen ervaren sociale stress.

Hoe zeg je makkelijker ‘nee’?

Is de moed om ooit nog ‘nee’ te zeggen in je schoenen gezonken door een bepaald voorval? Onthoud dan: nee-zeggers ‘overschatten’ het effect van hun ‘nee’ nog wel eens. Zodra je een ‘nee’ naar iemand uitspreekt, schakelt diegene mentaal snel naar een andere oplossing. Terwijl jij je nog druk maakt, is je gesprekspartner al lang en breed onderweg naar een ander met zijn verzoek.

De hoogste tijd dus voor manieren om soepeler ‘nee’ te zeggen.

Misschien heb je in het begin een structuur nodig, om ontspannen ‘nee’ te zeggen. Met dit stappenplan help ik je erdoorheen!

Stap 1: Start met iets aardigs

Ook al klinkt het cliché, het helpt om vriendelijk te starten. Bijvoorbeeld: ‘Leuk dat je aan mij denkt’ (waardering), of ‘Dat was vast niet makkelijk om te vragen’ (erkenning van de drempel).

Stap 2: Win tijd

Als je weet dat je geneigd bent om automatisch ‘ja’ te zeggen, is het handig om eerst wat tijd te winnen en te bedenken of je écht wilt. Zo omzeil jij je reflex.

Bijvoorbeeld:  ‘Ik heb even tijd nog om te kijken of dat wat voor mij is’ of ‘ik heb nu een hoop op mijn bord, maar ik ga voor je kijken of het past’.

Stap 3: Zeg nee

Als je na je bedenktijd weet dat je ‘nee’ wilt zeggen, dan is dit het moment. Doe dat bijvoorbeeld met één van de volgende zinnen:

‘Ik sla liever over’, ‘ik ga je teleurstellen’ of ‘ik ga je aanbod afslaan’.

Stap 4: Laat landen

Na je ‘nee’ houd je even je mond. De ander heeft immers net een ego-aanvalletje ervaren. Weersta de neiging om je ‘nee’ toe te lichten. De ander is eerst aan zet, voordat jij verder mag.

Stap 5: Geef een reden

Nadat je ruim baan hebt gegeven aan de ander, voelt het vaak logisch om een reden te geven. En in veel gevallen is dat ook slim. Maar let op wat je zegt, want ‘geen tijd’? Dat is niet altijd een goed excuus. Zeker wanneer het verzoek gaat over iets in de toekomst. Als je nu niet kunt, dan plannen we het toch op een ander moment?

Wat wel werkt:
‘Ik heb met mezelf afgesproken dat ik nu geen nieuwe afspraken maak’ of ‘ik heb enorme behoefte aan rust en overzicht en wil graag wat meer thuis bij mijn gezin zijn’.

Stap 6: Toon compassie voor de reactie

We begonnen met iets positiefs en we eindigen met iets positiefs, door compassie te tonen. Dat werkt erg helend. Bijvoorbeeld:
‘Ik kan me voorstellen dat het anders loopt dan je je had voorgesteld’ of ‘Ik realiseer me dat jij nu met de gebakken peren zit’.

Dit waren ze: de zes stappen voor een aardige ‘nee’. Het lijkt een hoop tekst, maar geen zorgen: in de praktijk gaat het vaak sneller dan je denkt. En onthoud: ‘Nee’ zeggen tegen iemand anders, is ‘ja’ zeggen tegen jezelf.

Heel veel succes met oefenen en laat me weten hoe het gaat.

 

Met positieve groet,

 

Arnaud

Uitgelicht

‘Nee’ zeggen: zo doe je dat!

‘Nee’ staat vaak niet in ons woordenboek. Het is soms lastig om ‘nee’

Mentale rust krijgen: hoe doe je dat?

Doordat we altijd maar ‘aan’ staan, zijn we massaal (dood)moe. Als er constant

Stop met vergelijken: zo krijg je dat voor elkaar

We vergelijken onszelf allemaal weleens met een ander. Zo ook Arjan (32), die

Blogs ontvangen?

Schrijf je hier in en ontvang mijn tips en blogs over zelfvertrouwen, loslaten, dromen waarmaken en keuzes maken in je mailbox!

Volg ons

Deel deze blog!

delen op facebook
delen op linkedin