Waar heb jij spijt van?

Spijt – we hebben het allemaal wel eens. Maar wist je dat je vaker spijt krijgt over iets dat je níet hebt gedaan in plaats van over iets dat je wél hebt gedaan? Ikzelf in ieder geval wel. En dat is precies waarom ik nu eindelijk de stoute (fiets-)schoenen aantrek en dat ene ding ga doen wat ik me al jaren voorneem.

Als je je leven over kon doen, wat zou je dan anders doen? Mijn vraag zette coachee Suzan (32 jaar) aan het denken. Ze fronste haar wenkbrauwen en dacht even na. “Toen ik jaren geleden kans had om een hele leuke stage te doen in het buitenland, heb ik een man mij daarvan laten weerhouden. Ik zou een half jaar naar Italië gaan, maar hij vond dat maar niets. Jaloers, denk ik. Ik ben uiteindelijk niet gegaan. Dat is tussen ons in gaan staan en inmiddels is hij al jaren uit mijn leven. En mijn carrière? Die is daarna lang blijven doormodderen.”

‘Had ik maar mijn droom gevolgd’

Het antwoord van Suzan deed me denken aan een Amerikaans onderzoek van jaren geleden. Spijt gaat namelijk vaak over twee dingen: je kunt spijt hebben van dingen die je wél gedaan hebt (acties) en van dingen die je níet gedaan hebt (inacties). Het onderzoek laat zien dat mensen op korte termijn – na een paar weken, bijvoorbeeld –meer spijt hebben van dingen die ze gedaan hebben (52%). Die ene dure spijkerbroek had je bijvoorbeeld toch beter niet kunnen kopen, want nu heb je geen geld meer voor je boodschappen. Of je baalt van die keer dat je onaardig was tegen een vriend.

Maar kijken we over de lange termijn terug op ons leven – na maanden of jaren – dan hebben we juist meer spijt van dingen die we níet hebben gedaan (66%). Want de tijd tikt door en we krijgen geen nieuwe kans om iets opnieuw te doen.

Net als bij Suzan, dus. Zij had spijt dat ze niet haar droom achterna was gegaan. En ook bij mij borrelde er iets op.

Mijn eigen spijtmoment – Giro de Kika

Er zit iets in mijn hoofd – eigenlijk al jaren. Iets wat ik heel graag zou willen doen, maar telkens toch niet doe. Iets waarvan ik later spijt ga krijgen als ik het niet heb gedaan. Ik wil namelijk meedoen aan de Giro de Kika:  een fietstocht door Italië om geld in te zamelen voor kinderen met kanker. Ik ben een fervent fietsliefhebber en dan hou ik ook nog eens enorm van Italië. Eén plus één is twee, zou je denken. Ook verzamel ik al samen met andere ondernemers giften voor het goede doel via de Business Breakfastclub van het Ronald McDonaldhuis in Nijmegen. De link om nu zélf iets te doen voor zieke kinderen, is voor mij heel natuurlijk. En toch weerhoudt iets me ervan om dit verlangen na te jagen. Wat is dat toch?

Willen we geen gedoe met onze partner, zoals bij Suzan? Of worden we eigenlijk geremd door onze angsten?

Angst en spijt: een mooi duo

Angst kan je namelijk op korte termijn tegenhouden om je dromen en verlangens te volgen. Want verandering, daar houdt angst niet van. Suzan ziet dat ook: “Ik wilde heel graag naar Italië, maar vond het ook spannend. Toen mijn vriend een beetje tegengas gaf, was het gemakkelijker om het toch maar niet te doen. Achteraf denk ik alleen maar: had ik het toch maar gedaan.”

En ik? Ik word óók geremd door mijn angsten. “Kan ik dat wel: 100 kilometer per dag fietsen? Of 2.900 hoogtemeters maken? En wat als het niet lukt om dat sponsorgeld van 2.500 euro bij elkaar te krijgen? En willen mijn fietsmaatjes wel mee? Heb ik wel tijd om te trainen? En niet onbelangrijk: ik ben hoofdkostwinnaar met een gezin en een hypotheek. Kan ik die reis wel maken?”

Als ik mijn negatieve gedachten van een afstandje observeer, dan besef ik dat die negatieve argumenten niet zo zwaar hoeven te wegen. Want ik kan ook kiezen voor de Giro de Kika Classico: een eendaagse rit van 150 kilometer met 4.700 hoogtemeters over de Passo dello Selvio, Passo di Gavia en Passo del Mortirolo. De Passo dello Stelvio had ik in 2019 al beklommen, en dat was goed te doen. En die andere twee bergen staan sowieso nog op mijn bucketlist. Waarom doe ik het niet gewoon?

Zo leer je positiever oordelen

Hoe vaak denk jij negatief over jouw plan of de manier waarop jij jouw doelen wilt bereiken? En is dat behulpzaam? Probeer eens om jouw eigen ideeën (en die van anderen) positiever te benaderen. Zo stap je eerder over jouw angst heen en durf je misschien wél te kiezen voor de spannende kans.

Zou je graag wat positiever willen oordelen over jouw ideeën en die van anderen? Dan kunnen de volgende tips je helpen:

  1. Zie ieder idee als een goed idee

Besluit dat je vanaf nu elk idee bestempelt als een in potentie goed idee dat de moeite van het onderzoeken waard is. Zo voorkom je dat je jouw idee meteen al in de prullenbak gooit, voordat je er goed over hebt nagedacht.

  1. Waren jouw eerdere onhaalbare ideeën ook echt onhaalbaar?

Ga eens na wat op eerdere momenten in je leven een onhaalbaar plan of idee leek, maar achteraf juist een heel goed idee bleek te zijn. Zou dat ook kunnen gelden voor jouw huidige plan?

  1. Stel kritische vragen

Ben een beetje streng voor jezelf. Stel kritische vragen als je toch een negatief oordeel hebt over jouw idee. Vragen als: wéét je dat het niet kan , of dénk je dat alleen maar? Is het echt een slecht idee, of alleen maar heel spannend? Overwint mijn verlangen het nu van angst? Zet ik spijt buiten de deur door het toch te gaan doen?

Natuurlijk weet je het antwoord stiekem al, toch? Ga ervoor! Anders zou het zomaar kunnen dat je achteraf spijt krijgt…

Wie fietst er mee?

Nu ik dit blog schrijf, gaat ‘het vuurtje’ in mij branden. Weg met al die negatieve gedachten: ik ga er gewoon voor! Wie zegt dat dit niet gaan lukken? De Giro de Kika Classico (de kortere versie) is zeker de moeite waard om verder te onderzoeken. Wie weet raken andere fietsliefhebbers door het lezen van deze blog ook enthousiast en willen ze aansluiten. Dan gaan we als groep. Samen geld inzamelen voor kinderen met kanker: hoe tof is dat?

Wil je met mij meefietsen voor het goede doel?

Laat het me weten!

Meer weten?

Hopelijk helpen deze tips je om met meer geduld en empathie te luisteren naar je partner of een vriend of vriendin.

Vaker dit soort tips lezen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en krijg advies en informatie over bijvoorbeeld keuzestress, carrièreswitch, zelfvertrouwen en communiceren als allereerste in je mailbox.

Ja, ik schrijf me in

Zin in koffie?

Twijfel je nog of loopbaancoaching iets voor je is? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek en een lekkere kop koffie (of thee) met Arnaud Hol via 06 - 30 39 84 73 of vul je gegevens in. Ik bel je binnen 24 uur terug.

Stel je vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ervaringen

Blogs lezen?

Schrijf je dan hier in voor mijn blogs over zelfvertrouwen, loslaten, dromen waarmaken, keuzes maken en meer!

Verbindend communiceren in vier stappen

‘We communiceren de hele dag. Hoewel we woorden meestal goed bedoelen, komen ze soms tóch nogal lullig onze mond uit. Waarom doen we dat eigenlijk? En hoe kan het anders? Ik leg je graag uit hoe verbindend communiceren werkt.’

Lees meer >

Sorry zeggen: hoe doe je dat goed?

‘Maud (38 jaar) wil transformeren van micromanager naar ‘people manager’. Als ik haar vraag of ze weleens sorry zegt tegen haar collega’s, valt ze stil. Want hoe doe je dat eigenlijk, sorry zeggen? Ik laat je zien welke sorryfouten op de loer liggen en hoe je het wél goed aanpakt.’

Lees meer >

Sta jij 24/7 aan? Zo leer je loslaten

‘“Mijn hoofd zit vol”, vertelt Anne (29 jaar) me. Ik zie de vermoeidheid in haar ogen. Anne staat altijd ‘aan’. Een gevoel dat jij vast herkent. Vandaag neem ik je daarom mee naar de mentale sportschool. Wat we gaan doen? Trainen met loslaten en sterker worden dan dat kritische stemmetje…’

Lees meer >