Zo train je je lefspier
Ken je dat gevoel? Je wil graag iets doen, maar durft het niet. Misschien zie je anderen vol vertrouwen een presentatie geven, terwijl jij aan de zijlijn blijft. Of zie je hoe mensen moeiteloos nieuwe contacten leggen, terwijl jij aarzelt. Door jezelf te vergelijken
lefspier trainen

Ken je dat gevoel? Je wil graag iets doen, maar durft het niet. Misschien zie je anderen vol vertrouwen een presentatie geven, terwijl jij aan de zijlijn blijft. Of zie je hoe mensen moeiteloos nieuwe contacten leggen, terwijl jij aarzelt. Door jezelf te vergelijken met een ander, lijkt het alsof je steeds tekortschiet. Maar wacht eens even, is dat wel terecht?

Ons brein houdt ons voor de gek

Vaak hebben we meer angsten dan we willen toegeven. Als iemand je vraagt om een presentatie te geven, is je eerste gedachte misschien: ‘Oh jee, kan ik dit wel?’ Dat komt omdat ons brein het liefst de veilige weg kiest. Het wil onverwachte en spannende dingen vermijden. En de angst die je voelt? Dat is eigenlijk je brein dat zegt: ‘Ho, stop! Hier kan iets fout gaan.’

Stel dat je je moedig over die blokkade heen zet: je geeft de presentatie tóch. Maar dan maakt collega Edwin uit het niets een flauwe grap over je kleding waar iedereen bij staat. Het gevolg? Je brein slaat die stress op en onthoudt dat spreken voor een groep ‘gevaarlijk’ is. Zelfs als je óók complimenten hebt gekregen. Zoals Roanne van Voorst verwoordde: ‘Angst is vaak niks meer dan een fysieke reactie op iets wat eerder is gebeurd en die je projecteert op de toekomst.’

Zo train je je ‘lefspier’

Evolutionair gezien zijn angsten best handig: ze zijn onze alarmbel voor mogelijk gevaar. Onze angst voor bijvoorbeeld afwijzing is diepgeworteld omdat het ons hielp overleven. Het goede nieuws: je kunt de angsten die je in de weg zitten overwinnen!

Is het dan gewoon een kwestie van de angst parkeren, er niet aan denken en gewoon doén? Helaas is het niet zó eenvoudig. Denk aan het trainen van je spieren: je begint ook niet met 100 kilo in de sportschool. Je bouwt het langzaam op. Hetzelfde geldt voor zelfvertrouwen. Begin met kleine dingen die je spannend vindt, maar niet doodeng. Zo train je je lefspier in je mentale sportschool.

Oefening: stap voor stap

Probeer een week lang elke dag iets te doen wat je een beetje uit je comfortzone haalt en schrijf het op. Het mag best spannend zijn en een klein beetje ongemak is prima. Zolang je het maar niet doodeng vindt.

Denk aan:

  • Dag 1: een praatje gemaakt met de overburen
  • Dag 2: iets nieuws gegeten in een restaurant
  • Dag 3: een idee geopperd tijdens een vergadering
  • Dag 4: om korting gevraagd in de winkel
  • Dag 5: je grens aangegeven bij een veeleisende collega
  • Dag 6: iets gedeeld met je vriend(in), wat je anders niet had durven delen
  • Dag 7: alleen naar de bioscoop gegaan

Als je deze oefening een maand volhoudt, zal je merken dat je zelfvertrouwen groeit. Hoe vaker je die lefspier traint, hoe makkelijker het wordt om die presentatie te geven of nieuwe mensen aan te spreken. Je brein went aan de nieuwe ervaringen en gaat ze als normaal zien. Wat eerst spannend leek, voelt dan veel veiliger.

Meer weten?

Hopelijk helpt deze tip je om je lefspier te versterken! Heel veel succes met oefenen en laat me weten hoe het gaat.

 

Met positieve groet,

 

Arnaud

 

Vaker dit soort tips lezen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en krijg advies en informatie over bijvoorbeeld keuzestress, carrièreswitch, zelfvertrouwen en communiceren als allereerste in je mailbox.

Uitgelicht

Zo train je je lefspier

Ken je dat gevoel? Je wil graag iets doen, maar durft het niet.

‘Nee’ zeggen: zo doe je dat!

‘Nee’ staat vaak niet in ons woordenboek. Het is soms lastig om ‘nee’

Mentale rust krijgen: hoe doe je dat?

Doordat we altijd maar ‘aan’ staan, zijn we massaal (dood)moe. Als er constant

Blogs ontvangen?

Schrijf je hier in en ontvang mijn tips en blogs over zelfvertrouwen, loslaten, dromen waarmaken en keuzes maken in je mailbox!

Volg ons

Deel deze blog!

delen op facebook
delen op linkedin