Stress en/of burn-out symptomen

Ervaring Rosa met stress en/of burn-out

Rosa Surachno, ook een Millennial, heeft een inspirerend boek over stress en/of burn-out symptomen geschreven. Hoe komt het dat juist de 20-ers en 30-ers lijken te bezwijken aan de hoge verwachtingen, keuzestress en faalangst? En welke rol speelt Instagram hierbij? Is Instagram de norm van je levensgeluk? Het is uiteraard wenselijk en belangrijk dat jij de signalen van stress en/of burn-out klachten in een vroegtijdig stadium oppikt.

Stress is in de basis heel gezond. Stress is niets anders dan spanning of druk. Het helpt je alert en scherp te zijn, snel actie te ondernemen en/of keuzes te maken.

Echter, in onze prestatiemaatschappij ervaren we soms de neiging om 24/7 aan te moeten staan. We creëren zo ‘ongezonde’ stress voor onszelf. We vragen veel meer energie van ons lichaam, dan hij kan produceren. Op een gegeven moment kan hij gewoonweg niet meer. Je lichaam geeft het op.

Wat zijn de symptomen van stress en/of een burn-out?

Gelukkig kun je dit wel aan zien komen. Want het lichaam geeft voldoende signalen af dat het niet goed gaat. Herken jij deze signalen?

  • Ben je (over)vermoeid?
  • Betrap jij jezelf dat je vergeetachtig bent?
  • Voel jij je uitgeblust, overspannen, snel geprikkeld?
  • Ervaar je zelden rust, je moet iets doen?
  • Pieker je veel?
  • Ben je vaak ziek?
  • En/of slaap je slecht?

Wacht dan niet langer en onderneem actie. Negeer je spanningsklachten te lang, dan kan je terecht komen in een burn-out: je bent opgebrand.

Stress verminderen met loopbaancoaching?

Veel Millennials hebben (helaas) bovengemiddeld last van stress en/of burn-out symptomen. Het goede nieuws is dat er veel aan gedaan kan worden en dat je op korte termijn veel beter in je vel kan zitten.  Wat kan je doen om stress te verminderen? Alvast drie tips!

Tip 1: Neem je slaap serieus. Laad zelf ook op. Denk aan minimaal 7 a 8 uur per nacht. Slapen is de start van je dag, niet het sluitstuk.

Tip 2: Bekrachtig wat je leuk vindt. Minder van het één is meer van iets anders. En vaak het tegenovergestelde. Het toffe is: je kunt het gelijk toepassen!

Tip 3: Schrijf je gelukkig. Wat helpt om geluk te vangen en daadwerkelijk te voelen, is het bijhouden van een Goed Gevoel Dagboek.

Hiernaast zijn er nog veel meer handvatten te geven om het patroon van ongezonde stress te doorbreken. In mijn nieuwste blog  ‘Help! Mag ik alsjeblieft rust?‘ geef ik nog meer tips.

Lees hier de ervaringen van mijn werkwijze volgens andere Millennials. Ook zij hebben meer rust gevonden in deze 24/07 prestatiemaatschappij. 

Zin in koffie?

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek met Arnaud Hol en een lekkere kop koffie (of thee) via 06 – 30 39 84 73 of laat jouw gegevens hieronder achter. Ik bel je binnen 24 uur terug.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

"Met een twinkeling in je ogen de werkdag in!"

Meer over Arnaud

Gratis inspiratie?

Schrijf je dan hier in voor mijn blogs over zelfvertrouwen, loslaten, dromen waarmaken, keuzes maken en meer!

Help! Mag ik alsjeblieft rust?

‘Marleen (32): ‘Weet je wat écht een ding is van onze generatie? En waar ik ook last van heb? We willen alles tegelijk. En wel NU. Een nieuwe baan, een kind. Een goede vriendin en partner zijn. Veel sporten en een paar kilo afvallen. Ik wil tijdens mijn werk alle…’

Lees meer >

Als je maar gelukkig bent! Maar wat is geluk?

‘‘Ga na je VWO iets doen waar je blij van wordt. Als je maar gelukkig bent!’ Ik hoor het mijn moeder nog zeggen. Het moet rond 1989 zijn geweest. Nu, zo’n dertig jaar later, hoor ik mijn gecoachte Lima (28 jaar) hetzelfde zeggen: ‘Ik zoek werk waar ik gelukkig van…’

Lees meer >

Concentreren moeilijk? Lees deze tips!

‘Gecoachte Susanne (31 jaar): ‘Arnaud, ik ben vaak zo moe. Na een dag werken kom ik uitgeblust thuis en heb ik nergens meer zin in. Dan ga ik maar Netflixen. Ik zit in een kantoortuin en vind het lastig om me daar te concentreren. Collega Frank belt op het moment…’

Lees meer >