Stress en/of burn-out symptomen

Wat zijn de symptomen van stress en/of een burn-out?

stress burn-out burn outGelukkig kun je dit wel aan zien komen. Want het lichaam geeft voldoende signalen af dat het niet goed gaat. Herken jij deze signalen?

  • Ben je (over)vermoeid?
  • Betrap jij jezelf dat je vergeetachtig bent?
  • Voel jij je uitgeblust, overspannen, snel geprikkeld?
  • Ervaar je zelden rust, je moet iets doen?
  • Pieker je veel?
  • Ben je vaak ziek?
  • En/of slaap je slecht?

Millennials hebben (helaas) bovengemiddeld last van stress en/of burn-out symptomen. Wacht dan niet langer en onderneem actie. Negeer je spanningsklachten te lang, dan kan je terecht komen in een burn-out: je bent opgebrand.

Stress verminderen met loopbaancoaching?

Het goede nieuws is dat er veel aan gedaan kan worden en dat je op korte termijn veel beter in je vel kan zitten. Hoe?

Je kent jezelf veel beter, dan wie dan ook. In welke situaties ervaar je stress? Ik laat je eerst deze situaties opschrijven. vervolgens zoomen we in op welke gedachten in je hoofd de oorzaak zijn van je stress.  Je eigen gedachten bepalen namelijk hoe jij je voelt.

Hierna ga je ontdekken hoe het komt dat je negatieve gedachten heb. Dat komt omdat jij vindt dat er iets gebeurd dat niet aansluit bij wat jij belangrijk vindt; je eigen spelregels.

Wellicht heb jij de spelregel dat als je iets doet het perfect moet gebeuren. Het zal je niet verbazen dat dit tot teleurstellingen leidt. Niet alleen jij maar ook je omgeving kan nooit volledig voldoen aan deze eis. Dit leidt tot frustraties, irritaties etc, etc..

Hoe het komt dat jij spelregels hebt, leg ik je nog wel uit. Maar belangrijker; wat kan je er aan doen? Nou, heel veel! Met een aantal pragmatische opdrachten uit Acceptance and Commitment Therapie (ACT) ga ik je helpen je stress aan te pakken. Lees hier de ervaringen van andere Millennials va mijn aanpak. Ook zij hebben meer rust gevonden in deze 24/07 prestatiemaatschappij.

Ja, ik wil aan de slag!

Wat kan je ondertussen alvast doen om stress te verminderen? Alvast drie tips!

Tip 1: Neem je slaap serieus. Laad zelf ook op. Denk aan minimaal 7 a 8 uur per nacht. Slapen is de start van je dag, niet het sluitstuk.

Tip 2: Bekrachtig wat je leuk vindt. Leef je leven conform wat jij belangrijk en/of waardevol vindt. Het toffe is: je kunt het gelijk toepassen!

Tip 3: Schrijf je gelukkig. Wat helpt om geluk te vangen en daadwerkelijk te voelen, is het bijhouden van een Goed Gevoel Dagboek. Je staat bewuster stil bij datgene wat je energie geeft, gelukkig maakt en/of rust geeft.

Hiernaast zijn er nog veel meer handvatten te geven om het patroon van ongezonde stress te doorbreken. In mijn nieuwste blog  ‘Help! Mag ik alsjeblieft rust?‘ geef ik nog meer tips.

Ervaring Rosa met stress en/of burn-out

burn out stress burn-outRosa Surachno, ook een Millennial, heeft een inspirerend boek over stress en/of burn-out symptomen geschreven.

Hoe komt het dat juist de 25-40 jarigen lijken te bezwijken aan de hoge verwachtingen, keuzestress en faalangst? En welke rol speelt Instagram hierbij? Is Instagram de norm van je levensgeluk? Het is uiteraard wenselijk en belangrijk dat jij de signalen van stress en/of burn-out klachten in een vroegtijdig stadium oppikt.

Stress is in de basis heel gezond. Stress is niets anders dan spanning of druk. Het helpt je alert en scherp te zijn, snel actie te ondernemen en/of keuzes te maken.

Echter, in onze prestatiemaatschappij ervaren we soms de neiging om 24/7 aan te moeten staan. We creëren zo ‘ongezonde’ stress voor onszelf. We vragen veel meer energie van ons lichaam, dan hij kan produceren. Op een gegeven moment kan hij gewoonweg niet meer. Je lichaam geeft het op.

Zin in koffie?

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek met Arnaud Hol en een lekkere kop koffie (of thee) via 06 – 30 39 84 73 of laat jouw gegevens hieronder achter. Ik bel je binnen 24 uur terug.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

"Met een twinkeling in je ogen de werkdag in!"

Meer over Arnaud

Schrijf je in voor meer inspiratie

Schrijf je dan hier in voor mijn blogs over zelfvertrouwen, loslaten, dromen waarmaken, keuzes maken en meer!

Carrièreswitch: van de snelle retailwereld terug naar de schoolbanken

‘Een drastische loopbaankeuze of carrièreswitch maken. Verrassend veel twintigers en dertigers (de Millennials) doen het. Maar hoe ontdek je nu welke baan er bij je past? Het begint met de vraag waarom je eigenlijk werkt. En dat heeft vaak niets te maken met geld of status. Voor Kelly Smits (34)…’

Lees meer >

De coronacrisis: een boost voor je zelfvertrouwen?

opdrachten loopbaancoaching ‘Sinds afgelopen winter beheerst het coronavirus de wereld en allemaal worden we er in meer of mindere mate door geraakt. Toch zorgt de pandemie niet alleen voor verdriet, angst en onzekerheid. Elke bedreiging biedt tenslotte ook kansen. Zo worstelde Max (27) met zijn zelfvertrouwen en zelfbeeld. Juist door corona kwam…’

Lees meer >

Carrièreswitch: van juf in het basisonderwijs naar bibliotheekadviseur

‘Na een coachingstraject een drastische loopbaankeuze of carrièreswitch maken. Verrassend veel twintigers en dertigers (de Millennials) gooien steeds vaker het roer om. Dat brengt niet alleen een nieuwe job maar vooral ook persoonlijke inzichten met zich mee. Na haar coachingstraject stopte Floor Pullen (34) met lesgeven en koos ze voor…’

Lees meer >